Як вирішувати проблему конкуренції

670

Ринок ділиться в основному на три види конкуренції. На макрорівні мають значення тільки ці три види конкурентів. Ця модель конкуренції застосовна до всіх галузях і для всіх господарюючих суб’єктів

Три види конкуренції

Прямі конкуренти

Цей тип конкуренції спостерігається завжди, коли є інші підприємства в рамках одного сектора ринку, і які пропонують ті ж товари і послуги, що ваша компанія. Ви прямо конкурують один з одним за місцем розташування, охопленням цільової аудиторії і на ваші продукти. У випадку прямої конкуренції, ваше управління взаємовідносинами з клієнтами відіграє важливу роль, що дозволяє забрати частку ринку. Якщо клієнт отримує в компанії чудове обслуговування, навряд чи він перейде до конкурента.

Непрямі конкуренти

Цей тип конкуренції присутній тоді, коли хто-небудь з іншої компанії забирає клієнта від вас, пропонуючи товари або послуги, яких немає у вашому асортименті. Наприклад — для кінотеатрів інтернет і кабельне телебачення стає прямим конкурентом. Певної частини цільової аудиторії надається можливість дивитися кіно у гарному якості виключно в домашніх умовах. Тим самим такий вид конкуренції змушує вибудовувати бар’єри для переманювання клієнтів.

У разі непрямої конкуренції, ваша маркетингова стратегія повинна передбачити більш розширене комерційне пропозиції, і вам треба проводити активні рекламні акції, так щоб клієнт не зміг ігнорувати вас.

Конкуренти — фантоми

Це явище спостерігається тоді, коли замість того, щоб купувати вашу послугу або продукт, клієнт збирається придбати щось зовсім інше. Цей тип конкуренції включає в себе пропозиції компаній, які не існують у типових умонастроях клієнтів. Наприклад, у наведеному вище прикладі замість походу в кінотеатр, клієнт, приходячи в торговий центр, може легко змінити свої плани. Він може захопитися походом по магазинах або, зустрівши друзів, провести з ними час у кафе за дружньою бесідою. В цей момент клієнт змінив свої плани і не витратив свої гроші у вашій компанії.

Відбір таких конкурентів дуже складно провести, тому що це повністю у свідомості клієнтів. Маркетологи знають про прямих і непрямих конкурентів, але якщо продукт має занадто багато фантомні конкурентів, і в кінцевому підсумку ваша пропозиція буде проігноровано потенційним клієнтом, то товар або послуга будуть мати дуже короткий життєвий цикл. Проти фантомних конкурентів, потрібні більше утягують рекламні заходи.

Характер конкуренції в бізнесі

У країні з ринковою економікою існує цілий ряд різних ринкових систем, які залежать від галузі і компанії в рамках цієї галузі. Це також важливо для підприємців і власників малого бізнесу, щоб при прийнятті рішень про ціну і виробництві продуктів розуміти, в якому тип ринкової системи вони працюють. Поведінка вашої компанії на ринку зумовлюється 5 типами конкуренції та відповідних їм ринкових відносин.

Досконала конкуренція

Це система, для якої характерна наявність великої кількості різних продавців і покупців. З такою великою кількістю учасників на локальному ринку практично неможливо різко змінити сформовану на ринку ціну і отримати стратегічну перемогу. Якщо хтось намагається призначити демпінгову ціну, то у продавців знайдеться нескінченне число альтернативних варіантів, щоб відбити атаку і підвести ініціатора до негативних економічних результатів.

Монополія

Пряма протилежність досконалої конкуренції. У чистої монополії є тільки один виробник певного товару або послуги, і взагалі не існує ніякої розумної заміни. У такій системі ринкових відносин монополіст здатний зарядити будь-яку ціну. Таку, яку він хоче через відсутність конкуренції. Але його загальний дохід буде обмежений здатністю або готовністю споживачів платити ціну монополіста.

Олігополія

У багатьох відносинах подібна монополії. Основна відмінність полягає в тому, що замість одного виробника товару або послуги є кілька компаній, які становлять домінуюча більшість виробництва на ринку. У той час як олігополії не мають таку високу цінову влада, як монополія, швидше за все без державного регулювання олигополисты будуть змовляються один з одним, щоб встановлювати ціни таким же чином, як монополіст.

Монополістична (недосконала) конкуренція

Являє собою такий тип ринкових відносин, який поєднує елементи монополії і досконалої конкуренції. Різниця полягає в тому, що кожен учасник досить диференційований від інших. Тому деякі з них можуть призначати більш високі ціни, ніж при досконалій конкуренції. Відповідно, такий вид відносин дозволяє отримувати додатковий прибуток за рахунок видимих відмінностей.

Монопсонія

Ринкові системи можуть диференціюватися не лише в залежності від числа постачальників на ринку. Вони також можуть бути диференційовані в залежності від числа покупців. У той час як в умовах досконалої конкуренції на ринку теоретично має нескінченне число покупців і продавців, монопсонії є тільки один покупець певного товару або послуги. Це дає значну владу покупцеві при зниженні ціни на товари та послуги виробників. Прикладом таких відносин може виступати сучасна форма держзакупівель, за якої державне підприємство, формуючи унікальні вимоги до держконтрактом, стає монопсонией на дуже вузькому локальному ринку.

Коротка структура ринкових відносин в економіці

Тип конкуренції

Бар’єри для виходу продавців на ринок

Кількість продавців на ринку

Бар’єри для виходу на ринок покупців

Кількість покупців на ринку

Досконала конкуренція

немає

багато

немає

багато

Монополія

є

один

немає

багато

Олігополія

є

багато

немає

багато

Монополістична конкуренція

немає

багато

немає

багато

Монопсонія

немає

багато

є

один

Принципові та структурні відмінності за характером конкурентів

Різноманітність товарів і послуг

  • До досконалої (чистої) конкуренції, продукти стандартизовані, тому що вони ідентичні один одному або однорідні. Покупець не бачить відмінностей у запропонованих на ринку продуктів, так як вони є абсолютними замінниками один одного. Наприклад, продукти харчування в різних торгових точках, автомобільне паливо на різних автозаправках.
  • Монополія за визначенням передбачає, що на ринку існує один виробник продукту. У покупця відсутня вибір будь-якого іншого варіанта. Важливим фактором стає державне регулювання і обмеження природних монополій з метою підтримання балансу інтересів держави, виробника та споживачів.
  • Олігополія передбачає виробництво, однорідних продуктів, як при чистій конкуренції, так і диференційованих продуктів (як монополістичної конкуренції). Головною проблемою для підприємців стає бар’єр виходу на ринок.
  • У монополістичної конкуренції продукти диференційовані, відмінності полягають у марці продукту, його формі, кольорі, за стилем, товарним знакам, якості та довговічності. Покупці можуть легко відрізнити запропонований на ринку продукт серед доступних більше ніж по одному критерію. Тим не менш, при монополістичної конкуренції, продукти на ринку є близькими замінниками один одного. Наприклад, автомобілі одного класу, але різних виробників.
  • При монопсонії створюються умови, при якому на диференціацію продукту впливають виробничі потреби покупця. При цьому важливими факторами стають затверджені державою стандарти і нормативні процедури.

Ринкові бар’єри

  • У чистої конкуренції виробників — велике, так що будь-яке одиничне зміна на вході або виході з ринку будь-якого з учасників не має значного впливу на загальному обсязі запропонованого товару іл послуги. Ринкові бар’єри мінімальні і визначаються доступністю засобів для підприємця. У цій ситуації можна говорити про безкінечної еластичності попиту. Рівень прибутку в межах локального ринку буде розподілятися рівномірно.
  • Основна причина існування монополій – це високі бар’єри для виходу на ринок. Ці бар’єри включають виключне право власності на ресурси, авторські права, високі початкові інвестиції та інші обмеження з боку уряду з метою підтримання належного добробуту в державі.
  • Олігополії прагнуть запобігти нових конкурентів на ринку, так як це впливає на продажі і прибуток. Нові компанії не можуть легко вийти на ринок з-за різних юридичних, соціальних і технологічних бар’єрів. В такому випадку, існуючі підприємства мають повний контроль над ринком збуту.
  • Мається на увазі, що при монополістичної конкуренції немає ніяких обмежень, що накладаються на організації для їх входу і виходу з ринку. На ринку одночасно може знаходиться велика кількість дрібних продавців, продаючи диференційовані, але не близькі до заміщення продукти.
  • Монопсонія має на увазі велику кількість постачальників товарів і послуг та низькі бар’єри виходу на ринок. Таким чином формуються умови для зниження вартості придбаної продукції і збільшення власного прибутку.

Мобільність бізнесу

  • При чистій конкуренції існує досконала мобільність виробництва. Це допомагає компаніям в регулюванні власних поставок у відповідності з попитом. Це також означає, що ресурси можуть вільно переміщатися з однієї галузі в іншу.
  • Для монополій мобільність відсутня як така. Такі структури володіють виключним правом на певні ресурси, які за своєю природою мають обмеження. Це можуть бути сировинні ресурси, або монополії можуть виникнути із-за специфічних знань про техніку виробництва (патентне право).
  • Для олігополій мобільність обмежена або вона відсутня. У монополії та досконалої конкуренції, підприємства не беруть до уваги рішення і реакцію інших компаній. Олігополії знаходяться під впливом рішень одна одної. Ці рішення включають питання ціноутворення і рішення за обсягом і випуску власної продукції з урахуванням ситуації на ринку.
  • Монопсонії не передбачає мобільності в силу власних особливостей. Важливими факторами в цій ситуації є технологічний прогрес і економія за рахунок впровадження нововведень.

Ефективність і розмір бізнесу

  • Мається на увазі, що в умовах досконалої конкуренції, покупці та продавці мають досконале знання про ціни на продукцію, переважну на ринку. В такому випадку, коли продавці і покупці повністю обізнані з поточною ринковою ціною продукту, то ні один з них не буде продавати або купувати за більш високою ставкою. У результаті ринкова ціна буде переважати на ринку. На ефективність і розмір бізнесу впливає насамперед попит і організаційно — економічні показники самої компанії.
  • Ефективність монополії досягається за рахунок багаторічного досвіду, інноваційного потенціалу, фінансової могутності, але знижується за рахунок управлінської компетентності та доступності фінансових ринків з більш низькою вартістю позикового капіталу.
  • Олігополії не однорідні за своїм розміром. Деякі підприємства стають дуже великі за розміром, у той час як деякі залишаються дуже малі. Ємність ринку зумовлює розміри, отже, ефективність бізнесу визначається по моделі монополії. Олігополії прагнуть уникати не обдуманих змін цін на свої продукти з-за страху втрати частки ринку.
  • При монополістичної конкуренції продукт кожного продавця унікальний, що є ознакою монопольного ринку. Таким чином, можна сказати, що монополістична конкуренція є інтеграція досконалої конкуренції та монополії. Отже, на ефективність і розмір бізнесу впливають ті ж фактори, що і при чистій конкуренції, що й при монополії.
  • У монопсонії ефективність і розмір бізнесу не залежать від ринку товарів і послуг.

Висновок

Описані вище деякою мірою абстрактні проблеми, як правило, визначають головні, але не всі, деталі конкретної ринкової середовища, де покупці і продавці насправді зустрічаються і здійснюють угоди. Конкуренція корисна, оскільки вона показує реальний попит покупців, і спонукає продавців забезпечити достатній рівень якості обслуговування і рівень конкурентних цін. Іншими словами, конкуренція може поєднати інтереси продавця з інтересами покупця. У відсутність досконалої конкуренції, три основних підходи можуть бути прийняті для вирішення проблем, пов’язаних з контролем ринкової влади:

  • надання продуманого тиску на конкурентів,
  • збір інформації про конкурентів і ринку,
  • застосування програм маркетингового стимулювання.
  • © Блог про маркетинг ActualMarketing

    Будь ласка, залиште це поле порожнім.

    Підпишись на нашу розсилку і приєднайся до 1 267 передплатникам.

    Перевірте Вашу поштову скриньку і підтвердіть свою підписку.