Маркетинговий план — ключові моменти

475

Якщо ви думаєте про розробку стратегії «Як перемогти в конкурентній боротьбі?», то вам потрібен маркетинговий план. Добре продуманий порядок ваших дій стане основою впевненою маркетингової стратегії, здатної забезпечити виконання намічених в бізнес-плані цілей

Що таке план маркетингу та для чого він потрібен

Це докладний письмовий документ про рекламних кампаніях та маркетингових зусиль на майбутній період (як правило, на рік). Він описує порядок дій, які ви маєте намір реалізувати у встановлені строки. Наприклад, ваша мета – збільшити частку ринку на п’ятнадцять відсотків. План маркетингу повинен описати стратегію для досягнення поставленого завдання. Виведення нового продукту на ринок або модернізація маркетингової стратегії для вже існуючих товарів – все це може бути цілями вашого бізнес-плану.

Крім того, маркетинговий план включає в себе опис поточної позиції компанії на ринку, аналіз ваших клієнтів (цільової аудиторії) та опис конкурентів.

Як правило, такий документ в компанії має офіційний статус, його виконання відстежується керівництвом підприємства. При цьому треба мати на увазі, що ринкова ситуація мінлива, по мірі необхідності в затверджений маркетинговий план можуть вносити оперативні корективи.

Планування маркетингу на підприємстві дозволяє

  • сформулювати кінцеві результати у кількісному вираженні і встановити методику вимірювання ключових показників
  • спланувати необхідний бюджет і ресурси для виконання намічених дій і заходів
  • спрогнозувати ефективність маркетингових зусиль і показати керівництву компанії оцінку потенційної віддачі від намічених інвестицій
  • посилити виконавську дисципліну на підприємстві, фіксуючи досягнуті результати по контрольним точкам (цілям і їх подцелям)
  • дає можливість маркетологам аналізувати свої колишні рішення і оцінювати їх результати, щоб краще підготуватися до майбутніх кроків та етапами розвитку компанії
  • маркетологи отримують можливість регулярно спостерігати і вивчати навколишнє робоче середовище, в якій вони знаходяться.

Основи планування маркетингу

В основі будь-якого планування маркетингу лежать відповіді на наступні питання:

  • Де ми зараз знаходимося?
  • Як ми туди дісталися?
  • Куди ми йдемо?
  • Де б ми хотіли бути?
  • Як нам туди дістатися?
  • Невже ми на шляху туди?
  • Тому добре структурований план базується на ретельних дослідженнях, конкурентне позиціонування і реальною оцінкою власних можливостей. Маркетинговий план також дозволяє вивчити свої минулі рішення і зрозуміти їх результати, з тим щоб краще підготуватися до майбутнього.

    Маркетинговий план будується виходячи з того, як компанія повинна позиціонуватися у свідомості своїх споживачів. При розробці такого важливого документа необхідно провести наступні роботи:

    • дослідження ринку збуту — це збір і систематизація даних про продажі компанії в даний момент (або потенційних продажу нових продуктів і ринків): динаміка ринку, потреби клієнтів і поточний або прогнозований обсяг продажів за виділеного сегмента
    • аналіз конкуренції — слід виявити прямі й непрямі конкуруючі організації (плюси і мінуси конкурентів, їх цільові ринки, маркетингові стратегії просування продукції, канали розподілу)
    • формування стратегії просування: заходи організаційного та маркетингового характеру (це може бути платна реклама, прямий маркетинг, виставки, навчальні програми, грамотно побудований сайт та багато іншого)
    • затвердження бюджету на сформульовану стратегію
    • моніторинг досягнення намічених цілей з метою виявлення дій, які приносять результат, і заходів, які з тієї чи іншої причини не працюють.

    Що повинен містити план маркетингу

    Формально, структуру маркетингового плану можна розділити на три етапи, які в рівній мірі стосуються малого, середнього і великого бізнесу.

    1. Етап: Дослідження і планування

    Ви розумієте своїх клієнтів і ту маркетингову середу, в якій перебуваєте. Ви знаєте свій продукт і бачите своїх конкурентів. Ви бачите точки зростання свого бізнесу.
    На цьому етапі важливо сформулювати бізнес-концепцію та відповісти в письмовій формі на прості запитання:

    • Компанія пропонує клієнтам та що необхідно клієнтам (споживча цінність)?
    • Кому компанія пропонує свої продукти (цільова аудиторія)?
    • Як компанія буде здійснювати продаж (дистрибуція)?
    • Де компанія буде продавати свої продукти (сегмент ринку)?
    • Чому клієнт віддасть перевагу вашому продукту (позиціонування)?

    2. Етап: Розробка маркетингової стратегії

    Ви розумієте свої досяжні цілі і можете сформулювати стратегію зростання на основі отриманих даних з продуктово-ринкової матриці SWOT аналізу сильних і слабких сторін вашої компанії, а також аналізу конкурентів, присутніх на ринку. Посилити свої позиції на ринку, донести до цільової аудиторії необхідну інформацію і домогтися в результаті позитивних результатів вам допоможуть такі маркетингові канали:

    • Традиційна реклама
    • Інтернет-маркетинг
    • Контент-маркетинг

    Ваше завдання – спланувати послідовність дій і сформувати бюджет на маркетинг.

    3. Етап: Реалізуйте свою стратегію і відстежуйте результат

    Як ви буде відслідковувати виконання свого план? Хто буде виконувати намічені заходи? Коли вони будуть вважатися завершеними? В цьому розділі обговорюються конкретні дії, елементи управління, вимірювання та звітності.

    В залежності від вашої галузі ви можете скористатися найбільш популярними ключовими показниками ефективності (KPI), які однозначно визначають успіх ваших зусиль: частка ринку, зростання продажів, рентабельність, прибуток, впізнаваність бренду, вихід на новий ринок, зростання якості обслуговування і т. д.

    Висновок

    План маркетингу — це свого роду стратегія розвитку бізнесу, значення якої важко переоцінити. Завдяки детальній розробці маркетингових зусиль можна не тільки спланувати початкову стадію розвитку бізнесу, але і використовувати економічні напрацювання безпосередньо на кожному етапі комерційної діяльності.

    На початковому етапі робиться попередній прорахунок фінансових коштів, необхідних для розвитку комерційної діяльності, виключаючи їх нецільове використання. Далі, ви виконуєте оцінку потенційних ризиків в економічному плані, зосереджуєтесь на основному шляху розвитку бізнес.

    © Блог про маркетинг ActualMarketing

    Будь ласка, залиште це поле порожнім.

    Підпишись на нашу розсилку і приєднайся до 1 267 передплатникам.

    Перевірте Вашу поштову скриньку і підтвердіть свою підписку.