Конкурентні ринки

5

Структура ринку визначається кількістю і розміром представлених компаній, а також умов виходу на цей ринок і ступенем диференціації продукції. Велике число виробників товарів і послуг обов’язково будуть конкурувати один з одним для задоволення бажань і потреб великої кількості споживачів. Конкурентні ринки є одним з ключових елементів в маркетингу.

4 типи конкурентних ринків

В класичній економічній теорії розрізняють чотири типи конкурентних ринків:

  • Монополія: Галузева структура, де одна компанія виробляє продукт, для якого не існує очевидних замінників. Монополісти призначають ціну. Присутні великі бар’єри для виходу на ринок і виходу з нього. Тому монополії, щоб забезпечити свій прибуток, будуть намагатися зберігати і підтримувати ці бар’єри.
  • Монополістична конкуренція: Структура ринку, в якій є велика кількість компаній, кожна з яких володіє невеликою часткою ринку і частково диференційованими продуктами. Є очевидні замінники для продукції будь-якої такої фірми. Тому конкуренти володіють невеликим контролем над ринковими цінами. Існують відносно незначні бар’єри для виходу на ринок або виходу з нього. Є явна можливість досягти великого успіху, яка «запрошує» нових конкурентів в монополістичну галузь.
  • Олігополія: Галузева структура ринку, в якій є декілька фірм, які виробляють диференційовані продукти, що відрізняються один від одного в широкому діапазоні: від незначній мірі до кардинальної. Кожна компанія є достатньо великий за своєї частки ринку, щоб чинити значний вплив на галузь в цілому. Існують великі бар’єри для виходу на ринок.
  • Досконала або ідеальна конкуренція: Галузева структура, в якій є багато невеликих фірм, не здатних впливати на всю галузь в цілому і випускають однорідну продукцію. Конкуренти змушені прийняти ціну, сформовану ринком. Бар’єри виходу на ринок або виходу з нього – не значні.

Конкурентні ринки: умови для формування

Для формування конкурентних ринків за описаною типології повинні існувати необхідні умови:

  • Наявність прибутку. Це головний стимул для виходу компанії на ринок. Основи економічної теорії стверджують, що прибуток формується тоді, коли фірми здатні отримати дохід, який перевищує витрати на виробництво. Однак більш просунута мікро економічна теорія пропонує два визначення прибутку — нормальна і надприбуток:
  • Коли дохід визначається ціною, в якій закладені нормовані витрати значно нижче, ніж по галузі в цілому, то можна заробити надприбуток.
  • В будь-якому іншому випадку, компанія може розраховувати на нормальну прибуток.
  • Скорочення запасів продуктів. Очевидно, що після реалізації продукту, запаси на складах повинні скоротитися. Зрештою, запаси повинні скоротитися до 0, після чого ціна зможе піднятися. Більш високі ціни створити стимул для виробника збільшити своє виробництво.
  • Суперництво серед споживачів. Споживачі повинні конкурувати один з одним для отримання пільг і додаткової вигоди для себе. Це умова природно корелюється з попереднім. Багато економістів вважають, що це буде ще один спосіб пояснити необхідність посилити конкуренцію, коли запаси скоротяться.
  • Можливість встановлення виключних прав. Важливий аспект, що дозволяє виключити споживачів з процесу отримання вигоди від покупки. Якщо немає комерційної вигоди, то може виникнути ситуація, при якій для компанії зникне головна умова – мотив прибутку. Чи варто займатися виробництвом фільмів, якщо їх можна скачувати безкоштовно?
  • Можливість споживача відмовитися від придбаного продукту. Це необхідна умова, при якому споживачі можуть відмовитися від товарів та послуг, якщо вони не хочуть їх купувати або просто не потребують. Наприклад, працівник супермаркету не може самовільно викладати в кошик покупця небажаний продукт і очікувати від нього оплати за такий товар на касі.
  • Коли створюються умови, які відповідають описаним вище, формуються конкурентні ринки, що дозволяють продавцю стягувати ринкову ціну з покупця, а покупець має можливість самостійно прийняти рішення, чи варто йому розлучатися зі своїми грошима чи ні.

    © Блог про маркетинг ActualMarketing

    Будь ласка, залиште це поле порожнім.

    Підпишись на нашу розсилку і приєднайся до 1 267 передплатникам.

    Перевірте Вашу поштову скриньку і підтвердіть свою підписку.