Засоби і методи психологічного впливу інформації на людину
Ефект впливу на людину залежить від того, які механізми впливу використовувалися: переконання, навіювання або зараження.
Найдавніший механізм впливу – це зараження, він являє собою передачу певного емоційно — психічного настрою від однієї людини до іншої, заснований на апеляції до емоційно-несвідомої сфери людини (зараження панікою, роздратуванням, сміхом).
Навіювання
Навіювання також засновано на апеляції до несвідомого, до емоцій людини, але вже вербальними, словесними засобами, причому вселяє повинен бути в прагматичному стані, упевнений і авторитетний. Навіювання ґрунтується, головним чином, на авторитетності джерела інформації: якщо вселяє не авторитетний, то навіювання приречене на провал. Навіювання носить вербальний характер, тобто вселяти можна тільки через слова, але це вербальне повідомлення має скорочений характер і посилений експресивний момент. Дуже велика роль тут інтонації голосу (90% ефективності залежить від інтонації, яка виражає переконливість, авторитетність, значущість слів).
Сугестивність – ступінь піддатливості навіюванню, здатність до некритическому сприйняття інформації, що надходить, різна у різних людей. Сугестивність вище в осіб зі слабкою нервовою системою, а також у осіб з різкими коливаннями уваги. Люди з мало збалансованими установками сильніше сугестивності (діти сугестивності), люди з переважанням першої сигнальної системи більш схильні до навіювань.
Прийоми навіювання
Прийоми навіювання спрямовані на зниження критичності людини при прийомі інформації та використанні емоційного перенесення. Так, прийом перенесення передбачає, що при передачі повідомлення новий факт пов’язують з добре знайомими фактами, явищами, людьми, до яких людина емоційно позитивно ставиться, для того щоб відбулося перенесення цього емоційного стану на нову інформацію (можливий перенос і негативного ставлення, у цьому випадку надходить інформація відторгається). Прийоми свідоцтв (цитування відомого особи, вченого – мислителя) і “апеляція до всіх” (“більшість людей вважає, що…”) знижують критичність і підвищують податливість людини одержуваної інформації.
Переконання
Переконання апелює до логіки, розуму людини, передбачає досить високий рівень розвитку логічного мислення. На людей, які малорозвинені, часом неможливо логічно впливати. Зміст і форма переконання повинні відповідати рівню розвитку особистості, її мислення.
Процес переконання починається з сприйняття і оцінки джерела інформації:
Може бути застосована й інша стратегія, коли спочатку повідомляють про великому розходженні між установками, але тоді переконує повинен впевнено і доказово розгромити ворожі погляди (що нелегко – згадаймо про наявність рівнів селекції, відбору інформації). Таким чином, переконання – метод впливу, заснований на логічних прийомах, до яких домішуються соціально-психологічні тиску різного роду (вплив авторитетності джерела інформації, групове вплив). Переконування ефективніше, коли переконується група, а не індивід.
Переконання ґрунтується на логічних прийомах доказів, з допомогою яких істинність якої-небудь думки обґрунтовується за допомогою інших думок.
Усякий доказ складається з трьох частин: тези, аргументів та демонстрації
Прийоми маніпуляції в процесі переконання
- підміна тези в ході докази;
- використання для доказу тези доводів, які його не доводять або частково вірні при певних умовах, а їх розглядають як вірні при будь-яких обставин; або застосування свідомо помилкових доводів;
- спростування чужих аргументів розглядають як доказ хибності чужого тези і правоти свого твердження — антитези, хоча логічно це невірно: помилковість доводу не означає хибності тези.
Наслідування
Важливим соціально-психологічним феноменом є наслідування — відтворення діяльності, вчинків, якостей іншої людини, на якого хочеться бути схожим.
Умови наслідування:
Психологічний вплив інформації на людину припускає, що відбувається зміна механізмів регуляції поведінки і діяльності людини. В якості засобів впливу використовуються:
Метою впливу є
Соціально-психологічні установки є стан психологічної готовності, що складається на основі досвіду і надає вплив на реакції людини щодо тих об’єктів і ситуацій, з якими він пов’язаний і які соціально значимі.
Сторінки: 1 2