Чим відрізняється маркетинг послуг від маркетингу товарів

976

Ви знаєте, що існують різні види маркетингу. Чи знаєте ви, чим відрізняється маркетинг послуг від маркетингу товарів? Існує велика різниця між ними, яку ви можете зрозуміти, ознайомившись з наведеними нижче поясненнями.

Що таке маркетинг товарів

Це насамперед маркетинг матеріальних цінностей. Матеріальні товари включають в себе поняття, до яких можна доторкнутися і розглянути. Концепція базується на 4-х факторах успіху – Продукт, Ціна, Розповсюдження та Просування.

Він ґрунтується на загальних потребах і накопиченому споживчому досвід існуючих і потенційних клієнтів. Для підприємця це безперервний процес максимізації прибутку шляхом просування товару і продажу його цільової аудиторії, яка потребують в ньому природним чином.

Особливості маркетингу послуг

По-перше, маркетинг послуг – це маркетинг відносин між покупцем і продавцем. По-друге, якщо товари легко порівняти і провести заміщення, то послуги відрізняються один від одного на концептуальному рівні. На перший план виходять абстрактні поняття і вельми суб’єктивні судження.

Ключові відмінності маркетингу послуг і маркетингу товарів

Матеріально і нематеріальне

Будь-який товар відчуємо — ви можете фізично торкнутися його, він має упаковку і зазвичай термін придатності. Послуга – це форма спілкування між продавцем і покупцем на користь останнього. Вона не може бути однаковою для кожного клієнта кожен раз, коли нею скористалися. Подумайте про готельному сервісі. Тарифи на проживання в номері готелю залежать від рівня сервісу і сезонності. Якість послуг в одному і тому ж регіоні може відрізнятися в різних готелях однаковою зірковості. Різні служби самого готелю можуть відрізнятися за якістю наданого сервісу. І якщо подивитися відгуки двох різних постояльців, то вони можуть бути діаметрально протилежними.

У класичну концепцію маркетингу 4p необхідно додати ще 3 пункту: персонал, процес та підтвердження (англ. people, process, physical evidence).

Персоналом сервісної компанії формується загальне враження про продавця в цілому та його послуги. Це безпосередньо впливає на задоволеність або незадоволеність покупця.

Процес надання послуги, його тривалість, відповідає очікуванням споживача, безпосередньо позначається на прибутку сервісної компанії.

Підтвердження якості послуги формується іміджем компанії. Має вона рекомендації, позитивні відгуки, сертифікати. Важливим чинником є сама обстановка, в якій відбувається угода, атмосфера спілкування між продавцем і покупцем.

Ціноутворення

Ціна – це найважливіший фактор у маркетингу. Це те, що бачить покупець. Цей маркетинговий інструмент надає найбільш сильнодействующую і викликає швидку реакцію з боку ринку.

Коли клієнт купує товари, він очікує, що встановлена ціна включає в себе якість вихідної сировини для їх виробництва, доставку та зберігання товарів, а також прийнятний термін придатності для задоволення своїх потреб.

Однак, якщо клієнт купує послугу, він вибере того постачальника, який буде відповідати його очікуванням професіоналізму і компетентності, статусу та оперативності. Тому на ринку послуг одночасно можуть бути присутніми постачальники послуг різного рівня. І тільки накопичений досвід клієнтів буде визначати цінність кожного продавця послуг.

Реалізація товарів і послуг

Купуючи товари, споживач інтуїтивно вибирає найбільш доступну точку продажу. При бажанні він може в будь-який момент замінити продавця тому, що аналогічний товар присутній і у конкурентів.

У послугах існує бар’єр до такої легкої взаємозамінності. Причина проста і зрозуміла, сервіс не можна відокремити від постачальника послуг. Коли потрібно звернутися до послуг перукаря або хірурга, то клієнт звертається до того, кому довіряє.

Стандартизація та унікальність

Товари і послуги проводяться відповідно до ГОСТами, та повинні відповідати нормам ринку і потребам цільової аудиторії.

При цьому виробники товарів зобов’язані неухильно дотримуватися технічним умовам і виробничим регламентів з метою виготовлення стандартного продукту. Регулятори ринку стежать за тим, щоб товар пройшов відповідну сертифікацію і не допускають на ринок не відповідає стандартам продукцію. Клієнти набувають подібні і по суті легко замінні продукти.

Сервісні послуги, незважаючи на те, що також базуються на технічні вимоги стандартів, які відрізняються один від одного перш за все із-за унікальних потреб клієнтів і сприйняття ними індивідуального якості. Така настройка сервісної компанії під вимоги замовника створює умови для більш глибокої диференціації послуг у свідомості споживачів. Тим самим формується помітна унікальність, незважаючи на застосування регламентних процедур.

Право власності

Права власності на товари можуть бути змінені Простіше кажучи ви можете їх продати. Наприклад, будучи власником таких товарів, як автомобіль, житлова або комерційна нерухомість, будь-яка побутова техніка (список можна продовжувати), ви можете перепродати їх або переписати на іншого власника.

Але теж саме ви не можете зробити з результатом отриманої послуги. Ви зробили нову зачіску в перукарні, чудово відпочили в курортному готелі і т. п. Все це буде належати тільки вам, і залишиться у вашій свідомості та вигода, яку ви суб’єктивно оцініть.

Якість

Ми з вами вже розуміємо, що фактор якості також буде різним для послуг і товарів. Загальним моментом залишиться відчуття задоволення від покупки.

Якість готової продукції залежить від сировини, технології, обладнання і механізмів. Вихідні матеріал і машини можна замінити, вони неживі об’єкти і виступають тільки ресурсами для компанії.

Кожен постачальник послуг відрізняється з точки зору обслуговування, оскільки вони володіють одушевленими, людськими якостями, що відрізняє кожну людину від інших. Сервіс виключно залежить від налаштування клієнта на надану послугу, досвіду і досвіду виконавця, а також мотивації, обещаемой постачальником послуг клієнту. Оцінка якості залежить виключно від клієнта та його потреб.

Масштабованість

Розширення виробництва товарів залежить від попиту і матеріальних можливостей бізнесу. Це вирішується просто при дотриманні зазначених факторів, збільшуючи виробництво продукту відповідно до вимог клієнтів. Відбувається збільшення охоплення все більшої кількості покупців, шляхом збільшення розподілу товару на зростаючому ринку. Масштабування сервісних служб не так просто, як розширення виробництва товарів.

Для цього потрібно збільшити штат, навчити нову команду методів роботи або запросити досвідчених фахівців, що передбачає наймання співробітників з конкурентних компаній. Все це потягне за собою додаткові витрати грошей і часу з метою збереження керованості і підтримки якості. Зростають ризики втрати існуючих клієнтів через людського фактора.

Торгова марка або особа бізнесу

Коли мова заходить про товари, будь то виготовлення продукту, управління продуктом або маркетинг товарів, важливим фактором впізнаваності стає торговельна марка. Керівництво компанії впливає на дизайн товару, якість технології виробництва, на його дистрибуцію і багато іншого, що сприяє збільшенню продажів і зростання прибутку компанії. Це реальні, головні особи бізнесу.

Коли ж мова заходить про послуги, то справжніми героями стають співробітники, які перебувають безпосередньо на «лінії фронту». Насамперед від якості їх роботи залежить загальний дохід компанії. Керівники виступають організаторами процесу, сприяють зростанню прибутку підприємства, розробляють успішні маркетингові стратегії, націлені на зростання бізнесу.

Підіб’ємо підсумки

У маркетингу послуг і маркетингу товарів багато спільного, але принципові відмінності впливають на маркетингові стратегії, організацію продажів і дистрибуцію, на вартість виробництва і впроваджуються системи контролю і т. д.

Досконалий продукт і бездоганний сервіс відрізняється людьми. Кожна людина, що бере участь в ланцюжку «пропозицію – споживання» має можливість вибору, володіючи унікальним набором потреб. Маркетинг створює і розвиває умови обізнаності про способи задоволення бажань цільової аудиторії. Головна мета стратегії маркетингу залишається однаковою, і для товарів і послуг – це зміцнення бізнесу і збільшення прибутку.

© Блог про маркетинг ActualMarketing

Будь ласка, залиште це поле порожнім.

Підпишись на нашу розсилку і приєднайся до 1 267 передплатникам.

Перевірте Вашу поштову скриньку і підтвердіть свою підписку.